Danas živimo u vrijeme ubrzanih promjena, velikih svjetskih izazova, tzv. globalizacije, a nadasve u vrijeme informacijsko-komunikacijske eksplozije, gdje nas multiplicirani tiskani, elektronski, mobilofonski i PC medije dovode u stanje potpune medijastaze, da viÅ¡e ne prepoznajemo ni sebe, ni druge, niti iole objektivno naÅ¡im ograniÄenim i lako zavodljivim Äulima možemo percipirati naÅ¡u mikro, mezzo i mega stavrnost. Svu naÅ¡u i globalnu stvarnost možemo svesti pod pojmove "internetizacije", "CNN-izacije", holywoodizacije -westernizacije. Novi (ali i stari) mediji su nam u potpunosti promijenili život, od McLuhanovskih "produžetaka ljudskih opÅ¡tila" pretvorili su se u "zaguÅ¡itelje naÅ¡ih forces propres", gdje viÅ¡e ne vidimo razliku izmeÄ‘u pojavnog i suÅ¡tinskog, javnog i tajnog, proklamovanog i preÅ¡ućenog, izmeÄ‘u uzroka i posljedica, stvarnog i insceniranog, filmskog/ medijskog i stvarnog, izmeÄ‘u mitova i realnosti. Za razliku od iole interaktivnih i proaktivnih recipijenata prosto postajemo receptori, primaoci poruka i instrukcija, koji u hiperstaziji eskapizma, pristali na svoju marginalnost i posluÅ¡nost, uz potpuno gubljenje sopstvenog subjektiviteta i aktiviteta samo sluÅ¡amo Å¡ta nam prijeti, Å¡ta treba kupiti, ko su pravednici, a ko neprijatelji, za koga i za Å¡ta treba glasati???
Živimo dakle u vrijeme medijske kao primarne stvarnosti, koja ubija i masakrira naÅ¡u stvarnu realnost. Mainstream holywoodske produkcije nam nanovo objaÅ¡njava i (ex post) kreira proÅ¡lost, odreÄ‘uje sadaÅ¡njost, ali i trasira budućnost. Hiperprodukcija filmskih i drugih zabavnih sadržaja (poput kvizova, milionera, reality showa i sl.) koji po principima davno formulirane (Marxove) "sveprodajnosti" ili Shannonovog "zabavnog novca", uz poplavu latinskoameriÄkih telenovela, prosto nam ne daju da mislimo, da živimo svoj život, da imamo svoje ljubavi itd. Sve su već promislili i nauÄno baziranim metodama "potajnog ubjeÄ‘ivanja", "sile bez nasilja", injektirali. Vode nas u totalni eskapizam i u Orwellovski novogovor, gdje su mediji i simboliÄki i semioloÅ¡ki i aksioloÅ¡ki denominatori svih pojava, dogaÄ‘anja, zemalja, naroda, religija, ljudi. Ako bismo primijenili Luttwakove postavke o tzv. Theater Strategy, onda komotno možemo reći da je sada pozornica/prizoriÅ¡te cijela zemljina kugla, da su glumci nižeg ranga i statisti svi narodi svijeta, uz sufliranje milionskih medija, da su glavni glumci lideri najmoćnijih zamalja i meÄ‘unarodnih asocijacija, dok su glavni scenaristi, pravi scenografi i koreografi, te režiseri uglavnom nepoznati, nevidljivi za medije i za javnost, Äak kada se i kao obiÄni ljudi, struÄnjaci, eksperti, pisci, slikari i umjetnici promole u svojoj javnoj ulozi. Jasno je da "para vrti gdje burgija neće", odnosno da se sve odvija kao dekoracija privida o demokraciji, u funkciji veliÄanja viÅ¡ka vrijednosti, centralizacija i (sada pretežno svjetske) akumulacije kapitala. Jasno je da globalizaciju i uspostavljanje novog svjetskog poretka možemo shvatiti i kao Lenjinov "imperijalizam kao najviÅ¡i stadij kapitalizma", kao Hegelovo "ostvarenje apsolutnog uma" ali i ko svetoknjiÅ¡ke postavke o istovjetnosti svih ljudi pred bogom i povezivanje cjelokupnog ljudskog roda u zemaljskom okruženju.
Na Äelu svega su SAD, bar se tako ljudima Äini, koje su trenutno u "ratu protiv svjetskog terorizma", a predsjednik Bush stalno prijeti i novim katastrofama i opasnostima (od antraxa, preko već izrabljenog AIDS-a i ludih krava, do ptiÄije groznice), gdje Al Khaida sa Bin Ladenom igra ulogu glavnog negativca. SAD su ujedno i najrazvijenija i najzaduženija zemlja. Kome su to oni dužni?? Nije li USA samo jedno, od najmoćnijeg kapitala svijeta, koji ne poznaje granice, formirano veliko preduzeće/korporacija u vidu države, koje obavlja sve poslove potrebne cirkulaciji i akumulaciji kapitala; Äak i kada treba proizvesti ratove, ruÅ¡iti vlade i postavljati svoje posluÅ¡nike, oružjem nametati demokraciju, proizvoditi i kontrolirati razne teroristiÄke grupe, odnosno razvijati sve Conflict i No Conflit strategije, angažirati domaće posluÅ¡nike i vlade, u cilju stvaranja povoljnih uslova poslovanja velikih trans i multinacionalnih korporacija.
Da bi to moglo biti tako, govori i svjetska prećutna saglasnost da ameriÄki vojnici i policajci, kao Äuvari svjetskoga mira i reda ne podliježu niti jednom meÄ‘unarodnom sudu za bilo kakve zloÄine. Isto je i sa (za razliku od Staljinovih gulaga) ameriÄkim humanim i demokratskim zatvorima za talibane, u kojima se pred oÄima svjetske javnosti odvija "humano i demokratsko" muÄenje zarobljenika. JoÅ¡ veći dokaz je i zabuna CIA-e i FBI-a o iraÄkom posjedovanju oružja za masovno uniÅ¡tenje. Å ta ćeÅ¡, eto zabunili se, rasturili zemlju, proizveli haos i pomor i IraÄana, ali i mnogih ameriÄkih vojnika. No proglaÅ¡eno ratno stanje u SAD predsjedniku (koji je samo polutka ili marioneta statista) daje mnoge ovlasti, gdje mnoge odluke može provesti i bez suglasnosti parlamenta. No, sve to i nije tako crno; svijetom neko mora upravljati, a da bi to bio u stanju mora imati moć, koja se najprije mjeri kapitalom odnosno ekonomijom. Politiku možemo shvatiti i kao produžetak ostvarenja ekonomskih ciljeva, kada ekonomski instrumenti ne funkcioniÅ¡u, ali i rat kao produžetak politike, kada se politiÄkim sredstvima i diplomacijom ne može postići neki (opet u krajnjem sluÄaju ekonomski) cilj. Drugo, sve te usluge se daju i naplatiti, Å¡to je vidno iz zaljevskog rata, iz (reketskog) involviranja raznih drugih zemalja u intervenciju u Iranu, u ucjenama razne vrste (ekonomskim, financijskim, tehnoloÅ¡kim, znanstvenim). Sve ima svoju cijenu, ali svijet bi davno propao da ga ipak neko racionalno ne vodi i da taj nema monopol nad znanjem, tehnologijom, naukom, koncentracijom mozgova, politikom, vojskom. U povijesti civilizacije smo uvijek imali u tadaÅ¡njim poznatim svijetovima najmoćnije lokomotive, flagship-e, u vidu Mongola, Perzijaca, Grka, Rima, Osmanlija, Velike Britanije, Francuske, Austro-Ugarske... Uvijek je neko bio najmoćniji ili vodeći flagship na pojedinim/ najvećim dijelovima svjetske planete. Danas je to USA. No, Å¡ta je sa Kinom? Å ta je sa uzavrelim islamskim svijetom? ÄŒime će to rezultirati??
NaÅ¡a medijima masakrirana stvarnost se vidi i kroz Art Masakr Live, kao najprofitabilniju formu videospektakla. Nema dnevnika ili informativne emisije (koja nam ne liÄi na najmorbidnije horor scene napravljene u Holywoodskim studijima), koja nam svaki dan permanentno u domove ne unosi raskosana trupla, eksplozije, masovne pomore, patnje, te nas do mazohizma modelira tako da ukoliko u medijima nema na hiljade mrtvih, niÅ¡ta se znaÄajno nije ni desilo. Naviknuti tako na svakodnevne masakre, uz ubijenu/masakriranu stvarnost, predstavljene filmskim i informativnim medijskim sadržajem (i u jednom i u drugom sluÄaju iza stoje režiseri, majstori opsjene, kreatori predstava, bodrijarovski simullakrumaheri) i realne masakre u konkretnim sredinama doživljavamo kao celuloidne i video sadržaje, posebno ako su daleko od nas i ako mi nismo žrtve. Preparirani Äak i navijamo za one "dobre" koji pobijaju one "zle". Znamo najbolje kako smo i mi u BiH bili akteri meÄ‘unarodnog i domaćeg zlodjela nad nama, kako smo sebe gledali i joÅ¡ uvijek gledamo kao stradalnike, žrtve i tome sliÄno.
PokuÅ¡amo li bar nakratko pogledati naÅ¡u (bh) medijsku sliku i masakriranje stvarnosti od strane naÅ¡ih medija, situacija je gotovo identiÄna; nikad viÅ¡e medija i njihove demokratske regulative, ali nikada viÅ¡e tiranije nad medijima i tiranije medija nad ispaćenim i nebrojeno puta prevarenim bh. stanovniÅ¡tvom. No, kod nas su redatelji i akteri zbivanja, koje mediji pomno prate upravo oni 'statisti statista od statista', u vidu naÅ¡ih analfabetskih politiÄkih diletanata, uglavnom korumpiranih i kriminogenih (koliko ih je i koliko će ih joÅ¡ zavrÅ¡ilo u Hagu ili u zatvorima??) tzv. PolitiÄara, koje glavni majstori i biraju po principu "ljudi pod manom", koje mogu ko "krpe" mijenjati ili od njih iznuÄ‘ivati odreÄ‘eno ponaÅ¡anje, akcije i sliÄno. No, i u tome nema niÅ¡ta niti loÅ¡e niti neuobiÄajeno; to je uvijek i svugdje tako bilo i bivalo odkad je Mc-worlda i... Samo je problematiÄna mentalna agresija i masakr nad bh populacijom koju politiÄari i mediji kao njihovi suuÄesnici/transmitori/prenosnici ubijediÅ¡e da su razliÄit narod, da su razliÄita nacija, da govore razliÄitim jezikom, da multikonfesionalni u BiH ne postoje i da ne mogu postojati, da je vitalni nacionalni interes kad svoje nacionalno stado koza, ovaca ili goveda kradu, obmanjuju i varaju njihovi Äobani i zaÅ¡titnici nacionalnih interesa. Medijski masakr stvarnosti bh populacije je (ne požućivanje, nego) ÄarÅ¡ijizacija masmedija, supremacija vjersko-nacionalnog kiÄa i Å¡unda, gdje je turbo folk "mala maca". Većina od mnoÅ¡tva masmedija u BiH preÅ¡ućuje "smrtne bolesti populacije" i usmjerava ih da se bave marginalijama, po onoj narodnoj "dabogda se zabavio sam o sebi na nevažnim stvarima".
Mediji imaju informativnu, edukativnu i zabavnu funkciju. Koliko npr. naÅ¡i mediji educiraju bh populaciju o svojoj državi, njenoj proÅ¡losti, kraljevima, dinastijama? Koliko imamo zabavnih emisija i kvizova koji afirmiÅ¡u naÅ¡u (bogatu, ali destruiranu) autohtonu autentiÄnost? Postakli smo ovisnici od tabloida i tabloidnih (od "tableta") emisija, koje zadovoljavaju naÅ¡e najniže strasti, koje nas zasite, ali nikada kvalitetno ne nahrane, kako bi ostali i kao buduća potreba. TraÄerska Å¡ikaniranja marginalnih liÄnosti, bez kvalitetne analize zlodjela obožavanih lidera od vrha do dna? Medijski masakr stvarnosti se ogleda i u normalnom prihvatanju da u zemlji sa oko 3,5 miliona imamo 92 politiÄke stranke, da se one dupliraju i tripliraju, da se zovu pogreÅ¡nim imenima, da to uopće nisu stranke, da je to nagacija svake demokracije. Mediji se prave nijemi kada govore o suverenoj BiH, a preÅ¡ućuju da je naÅ¡ predsjednik Visoki predstavnik, da je naÅ¡a policija IPTF, da je naÅ¡a armija Eufor, Å¡to je jasan dokaz o sposobnosti naÅ¡ih politiÄara koji rasprodaju zemlju i njena bogatstva, uz dobre provizije.
Kako se odbraniti od medijske eksplozije? Kako kreirati svoju sopstvenu stvarnost? Nikako(...) Cijeli svijet je (bar za sada) kapitulirao pred svjetskim kapitalom, gdje je petrodolar jedan od najznaÄajnijih faktora. Samo Å¡to su ljudska Äula oguglala, pa to ne vide i kada vide patoloÅ¡ki enorman broj izgraÄ‘enih novih džamija i mesdžida, za koje se ne zna ni koje su Å¡izme, kojeg mesheba, ko ih i zaÅ¡to gradi, kome one kao takve i u tolikom broju trebaju, kao dekor masakrirane stvarnosti ili budućih svjetskih zbivanja po Huntingtonovom "sukobu civilizacija"??? |