PronaÅ¡ao sam boju samoglasnika! - A crno, E bijelo, I crveno, O plavo, U zeleno. I doista, djeÄak iz Charlevilla, jedan od najvećih "alkemiÄara rijeÄi", dobro je znao Å¡to govori - u osnovi pjesniÄke "tehnologije" leži izvjesna likovnost, pictura. Za razliku od proze, koja kao složeni narativni stroj uznastoji hegelijanski proizvesti jedan sveobuhvatan i totalan svijet, zadaća poezije u biti je drugaÄija
- lirska pjesma uvijek je "isjeÄak", mala metafiziÄka "fotografija" praznine svijeta i besciljnosti Äovjeka. Stoga nije niÅ¡ta neobiÄno Å¡to je novokritiÄar William Wimsatt pjesniÄki tekst definirao kao "verbalnu ikonu", i da ikoniÄni karakter poezije u svojim kasnijim semiotiÄkim istraživanjima potvrÄ‘uju Eco i Lotman. Pjesma doista funkcionira kao svojevrsni "ideogram", kao jedan "multimedijalan" semiotiÄki sistem koji je prvenstveno utemeljen na svojoj posebnoj pikturalnoj strategiji.1
Upravo zbog toga povijest pjesniÅ¡tva nije niÅ¡ta drugo do "povijest slike", historija jednog "živog" likovnog znaka utisnutog u jezik. U tom smislu, klasiÄnu poeziju obilježava strožija i koherentnija semiotiÄka struktura u kojoj se oznaÄeno i oznaÄitelj nalaze u idealnom ikoniÄnom odnosu, dok je modernoj poeziji svojstvena distorzija oznaÄitelja, Å¡to znaÄi da je pjesniÄki znak pretvoren u semantiÄki hijatus, a pjesniÄka piktura - slika u raspadu.2
"Raspad slike", dakle, temeljna je osobina modernog u poeziji. Drugim rijeÄima, ovo svojstvo poÄiva na pjevu nesuglasja u kojem niÄim pomućena imaginacija proizvodi "sintaksiÄku rasijanost" (Fernard Verezan). Iza "slike u raspadu" krije se u stvari modernistiÄki projekt dezintegracije svijeta u kojem su pjesnici druge polovine XIX vijeka, izmeÄ‘u ostalog, prepoznali jedinstvenu priliku da se postane poeta vates. "Hoću da budem pjesnik i radim na tome da budem vidovit!" - piÅ¡e Rimbaud. I to je posve taÄno, jer moderni pjesnici nisu nikad ni bili proroci koji govore spontano; oni su zaista radili na svom "klervojantskom" poslu tako Å¡to su implementirali odreÄ‘ene filozofske iracionalistiÄke programe. PjesniÄki znak na taj naÄin proizvodi oniriÄku Äulnost, pa se njegova ikoniÄna narav razvija do svojevrsne meta-likovnosti u kojoj - kako kaže André Breton - "vrijednost slike zavisi od ljepote dobijene varnice". No, to ne znaÄi da je moderna pjesniÄka ikona bila isprazna, nego da se neprestano samo/konstituisala kao polisemiÄni napor da se konaÄno izgovori oksimoron svijeta - sve i niÅ¡ta. Nastupajući upravo sa takvih semiotiÄkih polaziÅ¡ta Roland Barthes dat će možda najbolju definiciju moderne poezije uopće:
Suvremena poezija je regresivni semioloÅ¡ki sistem. Dok mit teži ultraznaÄenju, grananju prvobitnog sistema, poezija, naprotiv, traga za infraznaÄenjem, za prijesemioloÅ¡kim stanjem jezika: jednom rijeÄi, ona se upinje da ponovno pretvori znak u smisao (...) Nasuprot prozi, pjesniÄki znak pokuÅ¡ava da pokaže Äitav potencijal oznaÄenog, u nadi da će na kraju doći do neke vrste transcendentnog kvaliteta stvari, do njenog prirodnog smisla, a ne ljudskog.
Vodeći raÄuna o ovim Barthesovim rijeÄima, jasno vidimo zaÅ¡to je za modernu poeziju decentralizacija pikture vrlo važna, odnosno kako iza te ideje stoji gramatika jednog antijezika, ali i jednog esencijalistiÄkog senzibiliteta. Drugim rijeÄima, "slika u raspadu" jedino se može obuhvatiti duhovnim okom, kao credo quia absurdum jedne poietike neizrecivosti. DoduÅ¡e, u tom sluÄaju umjetnosti se otvaraju poljâ za izvjesnu ezoteriju i jedan manje-viÅ¡e opravdani misticizam. Albert Thibaudet, aludirajući na rijeÄi iz jednog Mallarméovog pisma, izvrsno zakljuÄuje kako je u poésie pure "inicijativa prepuÅ¡tena rijeÄima, kao Å¡to je, u mistici Äiste ljubavi, inicijativa ostavljena Bogu". U kontekstu naÅ¡e teme, to znaÄi da je inicijativa prepuÅ¡tena pjesniÄkom znaku, odnosno njegovoj ikoniÄnoj prirodi i sposobnosti da proizvede novu totalnu "stvarnost".
Ovdje ćemo samo u kratkim crtama naznaÄiti tri modela pjesniÄke slike kojima se oÄituje "evolucija" pjesniÄke ikone u uvjetima moderne - od Rimbaudovog "kaosa oka" do Celanove slike na granici jezika.Â
Rimbaudova anarhija slike
Ako je netko uspio da Baudelaireovu teoriju izvede do kraja, da iscrpi sve mogućnosti simbolistiÄke vizije, onda je to Arthur Rimbaud, predvodnik pjesniÄke generacije koja je "sanjala da prevaziÄ‘e Äovjeka". Rimbaudova "gramatika slike" stoga je zasnovana na najraskoÅ¡nijoj "anarhiji" koja je mimetiÄku pjesniÄku zbilju dovela do potpunog poraza. Taj izvanljudski napor imao je, naravno, previsoku cijenu. "Ja sam stvarno s one strane groba, i tu viÅ¡e nema Å¡ta da se traži!" - uzvikuje pjesnik u Iluminacijama, potresnom svjedoÄanstvu jednog eksplozivnog i radikaliziranog pjesniÄkog subjekta. Krajnji rezultat je nikad ranije viÄ‘ena slika koja se okuplja oko svoje iznenadnosti i neoÄekivanosti i jeziÄka praksa kojom je postignut najÅ¡iri mogući polisemiÄki horizont. Rimbaud je prirodno sjedinio božansko i sotonsko, rajsko i pakleno. To je u izvjesnom smislu paganstvo iz kojeg progovara žudnja rusoovskog Äovjeka za novom "prirodom" i konstituiranjem novog "izgubljenog raja", teologija formulisana kao san i iracionalni krajolik. Stoga je Rimbaudova poezija morala biti izrazito pikturalna, ali i ureÄ‘ena vrlo preciznom mehanikom kaosa.
Na strmini padine anđeli okreću svoje vunene haljine po
travnjacima od Äelika i smaragda.
Plamene livade poskakuju sve do vrha glavice. Na lijevoj ivici
crnica je utabana svim ubojstvima i svim bitkama, a svi kobni zvuci
predu svoju krivulju. Iza desne ivice jeste linija istoka i napretka.
I dok se huka morskih školjki i ljudskih noći obrće i poskakuje
stvarajući rub iznad slike.
Rascvjetana blagost zvijezda i neba i ostalog silazi nasuprot
padini, kao kotarica, - prema našem licu, i tamo dolje stvara
mirisavi i plavi ponor.
Kao Å¡to vidimo, slika je decentralizirana, izrazito periferna i ustrojena kao pikturalni "nered". Na makro-planu "sintaksiÄka rasijanost" postiže se prelijevanjem slikâ kojom se dobija disonantna i napregnuta semiotiÄka struktura koja simulira mistiÄki zanos i daje sliku fragmentiziranog svijeta. To je slika svijeta u izmicanju koji se ne može obuhvatiti konaÄnim izrijekom i fiksiranom slikom, nego tek metafiziÄkom dinamikom, unutarnjim duhovnim pogledom. Na mikro-planu pikturalni nered proizvodi se disakordiranom tropikom, semantiÄkim disonancama kao Å¡to su travnjaci od Äelika, plamene livade, crnica utabana svim ubojstvima i svim bitkama, mirisavi i plavi ponor...
"Slika u raspadu", kao ars pura, dovela je, dakako, do razvoja novih sistema simbolizacije. Emile Verhaeren dobro primjećuje kako je poimanje simbola u moderni potpuno suprotno od klasiÄnog helenskog koncepta. Kod starih Grka simbol je bio konkretizacija apstraktnog, a kod francuskih simbolista rijeÄ je o apstraktizaciji konkretnog. Drugim rijeÄima, pjesnik je doslovno postao stvaralac zbilje vlastitog Raja, ali i stvarnosti sopstvenog Pakla. Nema dvojbe, s modernom je konaÄno zavladao kaos vida, despotija anarhiÄnog oka.
KoloristiÄki patos Georga Trakla
Novi "mehaniÄki Äovjek" viÅ¡e se nije mogao zadovoljiti samo simbolistiÄkim strukturama svijeta. U stoljeću katastrofâ, u praznini, zebnji i oÄaju, pjesniÄki subjekt okrenuo se novom izazovu - potrazi za dubinskim slikama stvari. EkspresionistiÄka gramatika slike zasnovana je na apstrahirajućoj funkciji jezika. Piktura se javila kao posredni "medij" izmeÄ‘u predmeta i eidosa, pa je slika samim tim morala biti "pounutraÅ¡njena", odnosno "interiorizovana". U prvom planu ekspresionistiÄke likovnosti viÅ¡e se ne nalazi oniriÄki "realizam", nego koloristiÄki patos kao posebna tehnika evociranja platonskih dubina svijeta. Pjesnikov uÄinak, dakle, nije promatranje nego sama slika liÅ¡ena predmetnosti. U tom smislu, boja se kod ekspresionista javlja kao jedan od najvažnijih motiva i instrument kojim se manifestira Äista pjesniÄka refleksija. Georg Trakl na tom podruÄju dao je možda najbolje rezultate kao tvorac poietike jedne oÄuÄ‘ujuće jeziÄke likovnosti. KljuÄni problem ekspresionizma - kakvim izrazom potaknuti unutarnju dinamiku stvari - Trakl rijeÅ¡ava ostrašćenim spektrima. RijeÄ je o rafiniranoj erotici oka u kojoj se pokreću mehanizmi jedne osebujne Äulne optike u kojoj svaka boja predstavlja odreÄ‘enu egzistencijalistiÄko-fenomenoloÅ¡ku dijagnozu. Crveno je krv, vatra i afekt; grimiz patnja; ružiÄasto ljubav; crno smrt, truhlina i propast; bijelo nihilistiÄka odsutnost i beznadnost; dok je plavo ustoliÄeno kao temeljna boja ekspresionizma koja emanira metafiziÄku kakvoću stvari: Äista vizija, vjeÄnost, nedodirljivost, eter, sakralno, božansko...
Služeći se paramimetiÄkim "likovnim" sistemima Trakl je svoju egzistencijalistiÄku "dramaturgiju" razvio do izvanrednih i vrlo pamtljivih zaÄudnih slika koje su u velikoj mjeri utjecale na razvoj poezije dvadesetog stoljeća. Plava divljaÄ pod stablima; anÄ‘elu se otvaraju plave oÄi maka; požutjeli udovi ljubavnika; crno razaranje novembra; bijeli starci; žuti zidovi ljeta; duÅ¡a Heliana u ružiÄastom zrcalu; plava zvona veÄeri; kameni lik u crnim vodama; zlatno oko poÄetka; crni mraz; iz propalog plavila izlazi preminuli; ružiÄasti uzdasi; mjeseÄevo svijetla sonata; zazeleni se tiho sljepooÄnica osamljenog; javlja se sestra u crnom raspadu; bijeli Sonjin život; srebrno plaÄe bolesni; crne minute ludila. OÄito Traklova koloristiÄka senzibilnost ne pripada klasiÄnoj atribuciji svijeta koliko jednom bolećivom erosu duha i Bergsonovom i Proustovom pozivu da se intuicija kao "neposredna svijest" i "unutarnje trajanje" suprotstavi racionaliziranoj pozitivistiÄkoj inteligenciji. Drugim rijeÄima, Traklova Äuvena plava divljaÄ nije obojena mimetiÄkim koliko sjetnim plavetnilom duÅ¡evnog i rafinirano intuitivnog.
A u toj solipsistiÄkoj snovidnosti upravo se oÄituje srž ekspresionistiÄke poietike
- pjesnik poput svilene bube proizvodi svijet iz samoga sebe. Naime, služeći se "opredmećujućim" genitivnim metaforama Trakl projicira slike "na platnu" fenomenološkog senzibiliteta. Pjesnik "likovnim instrumentima" tako neposredno producira eidetsku zbilju, jednu vrlo blagu i elegantnu transupstancijaciju u kojoj predmetni svijet prelazi u svoju samu bît.
Celanova "isturenost u ništa"
"Pjesma se održava na rubu sebe same; da bi mogla postojati, ona sebe zove i vraća se, neprestano iz jednog već-viÅ¡e-ne u jedno joÅ¡-uvijek". Ove rijeÄi Paula Celana nisu puki estetiÄki imperativ. To je jednostavno i skromno priznanje da je utvrÄ‘eno graniÄno podruÄje jezika u kojem je poezija najsuverenija onda kada ide ka tome da zanijemi, a do kojeg je pjesnik doÅ¡ao ispitivajući krajnje domete gramatikâ simbolizma, ekspresionizma i nadrealizma. U tom podruÄju neizvjesnog Äovjek se javlja kao "poetska životinja" za koju "bitak treba znaÄiti situaciju isturenosti u niÅ¡ta" (Peter Sloterdijk). Naime, Celanova poietiÄka strategija, zasnovana je prema modernistiÄkom modelu da se poezija "ne nameće nego izlaže", Å¡to znaÄi da je pjesma sklopljena od rubova koji su istrgnuti iz svoga srediÅ¡ta, pa je cjelokupan iskaz zasnovan na pikturalnim Å¡iframa i lozinkama pomoću kojih se otvaraju strukture mitskog, pretpotopskog, "prijesemioloÅ¡kog stanja jezika". Celanove slike, koje prvenstveno hoće biti poligon svoje nerazrjeÅ¡ivosti, neodoljivo podsjećaju na Traklove likovno-semiotiÄke sisteme, ali svakako liÅ¡ene njegove definitivne egzistencijalistiÄke i fenomenoloÅ¡ke "prevodljivosti":
Tvoj obraz od zrcalovine;
Äun u žitu tvoje srce, u njem veslamo put noći;
Kosa ti nije smeđa. Podigla si je lako na vagu patnje;
Izrezali su nam frulu od živog drveta;
Ti nisi umrla smrću sljezove boje;
Neotrovno poput zelenila oka, što je otvorila u smrti;
Bijelo srce našega svijeta;
Sunca smrti bijela su poput kose našega djeteta;
Kao zlatni govor poÄinje ova noć;
Crno mlijeko zore pijemo ga uveÄer;
Zlatne ti kose Margarito, pepelne ti kose Sulamit;
U poznijim Celanovima zbirkama, traklovska slika postupno će se usmjeravati prema "infraznaÄenjima", pa će se i njegovi ikoniÄni kôdovi prilagoÄ‘avati tom naporu postajući surealistiÄki modeli, sve otvoreniji prema bezdanu interpretacije. Pjesnikov jezik u kasnijim zbirkama infinitezimalno se fragmentizira i pjesma na kraju teži joÅ¡ jedino samoj sebi. PjesniÄko tkivo zguÅ¡njava se u takvoj mjeri da dolazi do semantiÄkih "crnih rupa". Pjesma postaje - kako kaže Celan - "mjesto gdje svi tropi i metafore hoće da budu dovedeni do apsurda". Tako nastaju nerazrjeÅ¡ive i bizarne sintagme kao Å¡to su mozgovni budućosaur; gloginjastooka; velika moÄvara u obliku satnog stakla; tvoja griva-jeka...
Dakle, poÄetnu modernistiÄku ideju rasturanja i decentralizacije slike, Celan je razvio u sliku koja doslovno viÅ¡e nije moguća. Tako izgleda projekt moderne proveden do kraja: slika koja se javlja kao potroÅ¡enost svijeta i "nulto stanje" jezika. Veliki pjesnik je neÄitkost ovoga svijeta uspostavio kao jedan od temeljnih problema svoje poietike. Jedino Å¡to je "Äitko" i "prevodivo" u ovom stoljeću jeste njegova apokaliptiÄnost i smrt kao temeljna koordinata Äovjeka uopće. PjesniÄka slika mogla je joÅ¡ samo samu sebe da porekne.
|
1 Na to nas upozorava i Baudelaire u programskom sonetu Correspondances. Naime, francuski pjesnik upućuje nas na dvije razine svijeta - na sliku kao vidljivi kozmos predmetnosti iza kojeg opet stoji najÅ¡iri spektar nevidljivog realiteta. PjesniÄki izraz je, dakle, u suÅ¡tini likovan jer se Äulnim vizuelnim modelima svijeta zapravo sublimira invizibilni metasvijet. Ta "korespondencija", koju je Baudelaire preuzeo od Swedenborga, pokuÅ¡aj je uspostave totaliteta svijeta, odnosno potpunog jedinstva Äovjeka i prirode.
Poezija i/li meta-likovnost
2 Za poÄetak moderne u poeziji, kada je "slika u raspadu" dobila svoj pravi legitimitet, uzet ćemo 1857. godinu kada se pojavilo prvo izdanje Baudelairovog Les Fleurs du mal. Prijebodlerovsko stanje poezije provizorno ćemo odrediti kao klasiÄnu poeziju i to u onome smislu koje Barthes definira kao "izraziti mitski sistem (...) koji bi da preraste u sistem Äinjenica". ÄŒini nam se da sintagma "slika u raspadu" na najbolji naÄin izražava sva ona temeljna svojstva moderne lirike, ne samo njenu disonantnu sintaksu, nego i one osobine koje je Hugo Friedrich oznaÄio terminima depersonalizacija, estetika ružnog, ruÅ¡evno kršćanstvo, prazna idealnost, dezorijentacija i dehumanizacija. "Raspad slike" oznaÄio je raznorodni poÄetak moderne. U slikarstvu boja gubi svoju mimetiÄku narav i postaje posve subjektivna misao, Äime je poÄeo da raste ponor izmeÄ‘u slikarevog solipsizma i "gomile" u publici. Slika - kako kaže Pierre Bonnard - postaje "gomilanje mrlja boje koje se meÄ‘usobno povezuju u jedinstvenu plohu i naposljetku tvore predmet, stvar po kojoj pogled klizi bez spoticanja". S druge strane, u muzici dolazi do "raspada" melodije na velike skokove u kojima se sukobljavaju visoki i duboki registri (Ravel, Stravinskij). Terminom raspad možemo, dakle, obilježiti elementarno svojstvo moderne uopće kao pokreta koji se suprotstavlja bilo kakvom cjelovitom normativnom modelu svijeta, kakav je, recimo, vladao u antici, srednjovjekovlju, renesansi i novovjekovlju.
|