"Ja nisam svjetlost... Ja sam ćorsokak."
Kafka
Ljudska egzistencija se ne objaÅ¡njava ni iz kakvih vjeÄnih ideja, već postaje razumljiva upravo iz prolaznosti i krhkosti ove egzistencije. Dva glavna osjećanja koja Äovjeka vezuju za Boga su bol i strah. UniÅ¡tenjem bola i straha, uniÅ¡tava se veza Äovjeka sa Bogom. Za istinski i dubok ateizam, odnosno onaj koji ne proizilazi iz bunta ili bijesa prema nekome, nego je produkt dubokog razmiÅ¡ljanja, potrebna je izuzetna hrabrost. Ateista je žrtva vjere u nevjerovanje.
Dostojevski je jednom pisao da Äovjek ne podnosi bogohuljenje, i da se, stoga, ranije ili kasnije, sveti. Kod mnogih, saznanje da je "Bog mrtav" i da nema ni dobra ni zla, poÄetak je nekog novog, drugaÄijeg svijeta. Za druge, "ubistvo Boga" se mora okajati i iskupiti. MeÄ‘utim pri tom i jedni i drugi zaboravljaju da, kada se jednom zatvori pristup u Nebo, Äovjek viÅ¡e nema pristupa na Zemlji, i da kada se jednom razori Centar, svaka taÄka na periferiji proglaÅ¡ava se centrom. Pri tom, naravno, moguće su i rane, ili barem patoloÅ¡ki doživljaji istih tih rana, koje mogu postati ranama Äitavog jednog vremena.
 "Ali, o njemu sam govorio tiho"-kaže Rilke u jednom svom pismu poznatoj njemaÄkoj ekspresionistiÄkoj slikarki, Pauli Beher-Noderson - "jer on nije zavrÅ¡en... Äovjeku je on toliko bio potreban da ga je od poÄetka doživio i vidio kao bivstvujućeg. ÄŒovjek ga je htio zavrÅ¡enog i rekao je: Bog jeste. Sad on mora da nadoknadi svoje postojanje. I mi smo ti koji mu u tome pomažemo." Rilkeova vizija Boga, ili kako on to kaže "velikog oca" ili "prastare kule" je originalna i prožeta mitom o biću koje se nikako ne može protumaÄiti. Rilke se osjeća kao da hiljadama godina kruži oko Boga, oko te "prastare kule", pokuÅ¡avajući da, vrativÅ¡i Äovjeku sve Å¡to ga prevazilazi, ovjekovjeÄi u njemu ono sakralno. U svojoj poeziji on kaže:
 "Šta ćeš ti, Bože, kada umrem?
KrÄag sam tvoj (a kad se razbijem?).
Tvoje sam piće (a kad ne bude više pitko?).
Tvoja sam odora i tvoja poruka -
sa mnom ti gubiš smisao svoj. "
 "Postoji samo jedan hram na svijetu", piÅ¡e Novalis, "i to je ljudsko tijelo... Kad dotaknemo ÄovjeÄije tijelo, dodirujemo nebo." Po Novalisu, mi moramo steći vlast nad tijelom, te i nad duÅ¡om. Istina da je živio u svijetu proglaÅ¡enja Boga mrtvim, no Novalisovo religiozno kretanje je poput disanja Brame u Rigvedama; ono polazi od jedne taÄke, kreće se putem koncentriÄnih krugova koji se Å¡ire u beskraj, pri tom opet se vraćajući u istu poÄetnu taÄku. Takvo kretanje je poput romantizacije svijeta: "Svijet mora biti romantizovan. Tako ćemo ponovo naći prvobitni smisao... Niže JA u tome postupku identifikuje se sa viÅ¡im JA..." Ako su svi religiozni ljudi u pravu kada slute da iza svega vidljivog postoji nevidljivo, onda i svaki Äovjek nosi u sebi skrivene sposobnosti i moći da, poput Hesseovog Demijana, probije ljusku jajeta i preÄ‘e sa Zemlje u kosmos. Na koji naÄin? Putem sebe samog. Svijet ćemo shvatiti onda kada budemo razumjeli sami sebe. Mi jesmo bogovi, ali tek kad smo doživjeli Boga u sebi; a biti religiozan znaÄi biti povezan sa neÄim ili nekim, ponovo se vezati uz nekog ili neÅ¡to, Å¡to je u sluÄaju Novalisa, "ljudsko tijelo". MeÄ‘utim, ono Å¡to nam je danas teÅ¡ko, to je da naÄ‘emo "zlatnu sredinu" izmeÄ‘u bogoÄovjeka i Äovjekoboga, a da ne budemo nemoćni i uplaÅ¡eni pred Bogom, a pri tom ni gordi.
Ta "zlatna sredina" je u djelu i životu Dostojevskog uvijek bila sredina, odnosno on se do kraja nikad nije potpuno opredijelio između vjerovanja i ateizma.
Godine 1860., odnosno u vrijeme kad ga nisu interesovali nikakvi religiozni problemi, Dostojevski je usnio jedan san:
 "Spazio sam od strane istoka pun mesec koji se razdelio na tri jednaka dela; oni su se ponovo ujedinili i tako tri puta. Potom je neki Å¡tit na kome je starim slovima crkvenog pisma stajalo: "da, da" preÅ¡ao preko Äitavog neba sa istoka na zapad. Å tit i slova blistali su od svetlosti." _
Pismo sa sadržajem datog sna uputio je prijatelju, Pavlu Evdokimovu, teologu i filozofu, inaÄe ruskom emigrantu u Francuskoj. Evdokimov je san protumaÄuo, no željan potvrde u ispravnost svog tumaÄenja, obraća se poznatom Å¡vajcarskom psihijatru, Jungu. Poznato je koliko se Jung zanimao ne samo za snove svojih pacijenata i snove velikih ljudi, već i za narode Tibeta, Indije, Kine, srednje Amerike, Afrike, pa se postavlja pitanje kako to da Jung nikada nije istraživao bogatu slovensko-baltiÄku kulturu, njenu tradiciju i vrijednosti.
Jedan pokuÅ¡aj razjaÅ¡njenja pomenutog fenomena leži u Jungovom karakteristiÄnom ponaÅ¡anju prilikom svoje posjete Indiji. Jung je priznao da je želio da izbjegne ove susrete iz bojazni da će oni previÅ¡e uticati na njegov Ävrsto izgraÄ‘eni stav prema indijskoj filosofiji i religiji, i da bi mogli negativno da utiÄu na njegovo evropsko-hrišćansko vaspitanje. Jung je, uprkos dubokom poÅ¡tovanju pomenutih kultura, doista isticao onaj izvor tradicije sa koga je jedinka samu sebe napojila, a koji je u njegovom sluÄaju bio protestantski. Drugo, Jung je u Å vajcarskoj imao karakteristiÄne kontakte sa katolicizmom, te se smatra da je katoliÄka religija - polarno suprotna protestantskoj - u Jungu proizvela rascjep koji je on pokuÅ¡avao da savlada u sebi. Dakle, vjerovatno bi za Junga bilo opasno da se on susretne sa joÅ¡ jednom snažnom hrišćanskom doktrinom, kao Å¡to je pravoslavlje.
Pavle Evdokimov pomenuti san Dostojevskog smatra proroÄkim. Evo kako ga je on objasnio:
 "SavrÅ¡en krug punog meseca - znak veÄnosti - odsijava svetlost   Plerome. Liturgijski tekstovi bliski Dostojevskom zovu Boga Sunce koje dolazi sa istoka. OÄevidno, to je slika Trojstva: od Jednog, koje se Å¡iri u Trojstvo, i od Trojstva, koje se ponovo skuplja u Jedno. Ovo otkrivenje misterije u vidu Svetlosti - nebeska ikona Boga Jednog i Trojakog - zapeÄaćeno je dvostrukim "DA" ispisanim svetim slovima, a koje upućuje na iskaz sv. Pavla: "Postoji samo DA u Bogu." _
Jung se složio sa Evdokimovom analizom sna, pri tom dodajući da je nastojanje svjesnog duha na formuli Trojstva kompenzovano noćnim glasom koji poziva mjesec, tj. onaj ženski princip koji može da obasja noći duha. Dakle, po Jungu, radi se o ženi, svetoj Djevici, koja u snu zahtijeva Trojstvo.
Evdokimov se dalje poziva na Rene Dekartov (Rene Descartes) san, koji je ovaj usnio 10 novembra 1619. god. u Ulmu, koji je za dalji život Dekarta imao sliÄan znaÄaj kao i opisani san za Dostojevskog. Rene Dekart, obnovitelj filozofije i zaÄetnik moderne matematike, bio je poznat i kao veliki spavaÄ, odnosno kao Äovjek koji je prosjeÄno 10 sati provodio u krevetu, ali i kao malo koji Äovek koji je tako dobro u sebi otjelotvorio Da VinÄijev (da Vinci) zahtjev za samoćom koja je nužna stvaraocu. Dakle, o kakvom se Dekartovom snu govori?
U noći uoÄi Svetog Martina, 10 -11. novembra 1619. godine, Dekart je usnio tri neobiÄna sna koji su izmijenili njegov dotadaÅ¡nji život, preobrativÅ¡i ga od skeptika u Äovjeka koji traga za istinom kao najviÅ¡im izrazom ljudskosti, te i Božije prisajedinosti. U prvom snu nosio ga je straÅ¡ni vjetar, i osjećao je bol u desnoj strani i poskakivao na lijevoj nozi. Jedva je uspijevao da se otrgne tom zlom vjetru, i on je nekako uspio da utekne u obližnju kapelu. Drugi Dekartov san je dopuna prvog. Poslije straÅ¡ne buke Dekart se budi, a primjećuje da cijela soba neobiÄno svjetluca; nakon Å¡to je tri puta on trepnuo oÄima, svjetlucanje prestaje. I treći san, gradacijski najsimboliÄniji, pokazuje koliko je Dekart bio pod uticajem pjesniÄkog dara, jer u tom snu nailazi na zbirku stihova pod naslovom Corpus Poetarum i na stih "Quod vitae sectabor iter" ("Koji ću put slijediti u svom životu?"), potom na pjesmu koju je napisao pitagorejac Ozon, a koja poÄinje sa "Est et Non". Ova tri sna, svaki za sebe, ustanovili su njegov filozofski i poetski put, kroz jaÄanje težnje ka istini i vježbu putem koje će nauÄiti da prihvati svaki problem pod kapom nebeskom, kao i stvaranje jednog djela (Svijet) koje će objediniti sve discipline i dati konaÄne odgovore na sva pitanja. Posao dostojnog Äovjeka je da podari ljudima kljuÄ za odgovore na sva pitanja. Od tada, liÄnom marljivošću i disciplinom, te i filosofsko-moralnim stavom koji će kasnije biti po njemu prozvan kao kartezijanstvo, Dekart otpoÄinje studije iz raznih oblasti nauka, objedinjavajući ih Ävrstom logikom jednog od poslednjih univerzalnih mislilaca.
Vratimo se sada na sluÄaj Dostojevskog. Njegova kasnija religiozna stremljenja bila su, po rijeÄima Frojda, izgraÄ‘ena na krivici sina i metaforiÄkom oceubistvu. Naime, joÅ¡ kao djeÄak, Dostojevski je dobijao napade letargiÄne pospanosti, a poslije smrti njegovog oca i jaÄe muke sa joÅ¡ jaÄim napadima, koji su najÄešće liÄili na epileptiÄne. Nekoliko momenata pred sami napad, Dostojevski je doživljavao niÅ¡ta drugo do blaženstvo. Frojdovo objaÅ¡njenje bolesti Dostojevskog se razlikuje i odstupa od klasiÄnih objaÅ¡njenja epilepsije, ali je ono u potpunoj korelaciji sa njegovom strukturom Edipovog kompleksa. Naime, surovo ubijen od strane seljaka i gotovo pred Fjodorovim oÄima, njegov otac je u sinu izazivao mržnju i želju za osvetom. Napadi sliÄni smrti, koje je Fjodor preživljavao, jesu identifikacija sa nekim umrlim, a Äija se smrt želi. Napad tada dobija vrijednost kažnjavanja. Nekom drugom se želi smrt, ali, zbog identifikacije, on je taj drugi i on je mrtav. Taj drugi je Fjodorov otac, a napad samokažnjavanja priuzrokovan je željom za smrću omrznutog oca.
Krivica sina je kod Fjodora dostigla nivo natprosjeÄnosti, koji Äak ni njegova velika inteligencija nije mogla da savlada. Dostojevski nije savladao svoju neurozu, već je postao njena žrtva i plijen. On se nadao da će u idealu Hrista iznaći izlaz i osloboÄ‘enje od pomenute krivice, dok mu sopstvene patnje, kako je osjećao, daju pravo na ulogu istog tog Hrista.
Dostojevski smatra da, ako nema Boga, Äovjeku je sve dozvoljeno i onda on postaje bog. Umjesto BogoÄovjeka kao nedostižnog ideala ustaje ÄŒovjekobog koji bi da ispravi greÅ¡ku prirode. Ovu greÅ¡ku ispraviti znaju ili Äovjek ili Bog. ÄŒovjek tu greÅ¡ku ispravlja samoubistvom. Pitanje je: " Kako je ateist do sada znao da nema Boga, pa se opet nije ubio?" Saznati da Bog ne postoji i da se u isti taj Äas postaje Bog - vrsta je nesretne slobode, jer onda Äovjek ima dužnost da svima objavi svoju slobodnu volju, odnosno identifikaciju sa Hristom, koji se žrtvuje da bi objavio neÅ¡to veliko.
Religioznost Dostojevskog ne može se objasniti samo njegovim nerazrijeÅ¡enim Edipovim kompleksom, grižom savjesti zbog oceubilaÄkih tendencija, već i Äinjenicom da je on Rus, ukorijenjen u pravoslavno-vizantijsku tradiciju. Nijedan narod u istoriji nije teže preživio tlaÄenje i ugnjetavanje od strane svjetovne i duhovne vlasti, nego li ruski narod. I zbog toga je on isticao ideju o jednakosti i bratstvu svih naroda, te i Äinjenicu da Rusi nose tip svjetskog bola za sve ljude.
Dostojevski kaže da ne može da zamisli vrijeme u kojem će Äovjek živjeti bez Boga. Iako mu je srce govorilo da je to nemoguće, ipak je njegov razum znao da je takav period moguć.
OsloboÄ‘en straha od Boga, Äovjek nasilno ruÅ¡i postojeći svijet i stvara novi, saglasan sa novim Äovjekom kome viÅ¡e nije potreban nikakav Bog. Da li je takva pobuna neka nova Kainovsko-Prometejska varijanta? Ako postoje joÅ¡ nekakvi bogovi na nebu, Äovjek je nemoćan da se sa njima suoÄava danas kao nekad, u primordijalno doba. On jedino može da pokuÅ¡a da ih izbriÅ¡e.Ostaje, dakle, bunt!, a sa buntom i ubistvo Äovjeka, a sa ubistvom Äovjeka i krv, koja iÅ¡te joÅ¡ krvi.
Sve dok Äovjek vjeruje u Boga, on vjeruje u ljubav, i trudi se da tu ljubav i ostvari. Kakav odnos ima ateista prema ljubavi? On će se morati u potpunosti liÅ¡iti ljubavi. MeÄ‘utim, može se desiti da on bude dirnut neÄijom ljubavi prema njemu i da tako pokrene u sebi ljubav, iako smatra da Bog ne postoji. Dakle, radi se o shvatanju ljubavi bez Boga.
PoÅ¡to ni svijet, a ni Äovjek ne valjaju takvi kakvi su sada, valjda sve najprije treba uniÅ¡titi da bi novi Äovjek stvorio novi svijet bez Boga, bez svijesti, bola i straha. Izgleda da svako ko poÄne od bezgraniÄne i apsolutne slobode Äovjekove, zavrÅ¡ava sa neograniÄenim despotizmom. Ovog novog slobodnog Äovjeka zamjećujemo na kraju 20 v. Bog je istjeran iz druÅ¡tva, porodice, Å¡kole, pa Äak i iz crkve. JoÅ¡ uvijek se on može naći u Svetoj Gori, kudi-kamo u Indiji, kod usamljenih hodoÄasnika razbacanih svuda po svijetu, ili unutar nekih vjerskih grupacija. Savjesti viÅ¡e nema. Ona je apstraktna kategorija, zamijenjena odsustvom kajanja, Äak i neodgovornošću.
Onda kada Äovjek sazna da nema Boga, i objavi svoju slobodnu volju, onda kada viÅ¡e ne razlikuje dobro od zlog, kad ostane bez bola i straha, tada se može i tjelesno izmijeniti. Paradoks je upravo taj Å¡to i najdublje znaÄenje hrišćanstva takoÄ‘e traži da se Äovjek izmijeni tjelesno. I ateizam i hrišćanstvo traže da se Äovjek izmijeni duhovno i duÅ¡evno, tako da se to odrazi i na njegovo tijelo, kako bi se i tamo izmijenio sastav materije. Ateizam nalaže da do ove promjene Äovjek može da doÄ‘e samo ako potpuno odbaci Boga, a prihvati Äovjeka kao ÄŒovjekoboga; dok Hristos kaže da bez pomoći BogoÄovjeka, nikada nećemo postići takav preobražaj.
Poslije svega preživljenog, oÄekivanog, napuÅ¡tenog, ili poÅ¡to je sam Äovjek napustio Boga (gdje je bio Bog dok se u ratu ginulo?!-pita ateista), iscrpljen od borbe koju je vodio sa drugim Äovjekom zbog, kako bi kazao Shakespeare, "jedne ljuske od jajeta", zbog uniÅ¡tene prirode, Äovjeku je na kraju preostalo da shvati samo jedno, a to je ljubav prema drugom Äovjeku, takoÄ‘e muÄeniku i sapatniku bola. Ljubav meÄ‘u ljudima zamijeniće ne samo ljubav Boga prema Äovjeku ili Äovjeka prema Bogu, već i ona ljubav koja će konaÄno istisnuti i ideju o besmrtnosti, ili je možda samo joÅ¡ i viÅ¡e pojaÄati. |