Propovjeda se, da je jedan od kipara, pri dovrÅ¡avanju zvonika katedrale Notre Dame u Parizu, uporno klesao glavu jednog od brojnih kipova i da niti on niti kip nisu bili vidljivi s platoa pred katedralom. No, udari Äekića o njegovo dlijeto su odzvanjali i remetili sveÄarsku napetost u iÅ¡Äekivanju kardinala i svite, koji su trebali posvetiti iznimno djelo ljudskih ruku. Opominjali su ga da prestane, jer se taj kip ionako ne vidi s platoa pred katedralom i stoga nije niti bitan kao oni na portalima i u samom svetiÅ¡tu. Kipar je , na to odgovorio da je toÄno da kip ne vide pogledi pred katedralom, ali da sve to Å¡to on radi vidi Onaj iznad ( pokazujući palcem klesarske desnice na tirkizne nedoglede). Nastavio je i dalje raditi, dok nije dovrÅ¡io Å¡to je naumio.
Moguće je iz ove anegdote izvući nekoliko esencijalnih spoznaja o umjetnosti,
o umjetniku, o njihovim zadaćama. Umjetnost ne nastaje ljudskom voljom i nije joj zadaća uljepÅ¡avati ovaj svijet. Ona nastaje realitetima onostranih, transcendentnih, opredjeljenja u kojima je Äovjek, umjetnik samo fluid prenoÅ¡enja astralnih energija u vremenske i prostorne okvire dostupne svekolikim ljudskim, pa i spoznajnim moćima. Umjetnošću se dakle, astralne, vjeÄne dimenzije trajanja obraćaju dosuÄ‘enim, mjerljivim i ograniÄenim koje, meÄ‘u tolikim stvorenjima, baÅ¡tini i ljudski rod. Stoga, nema se Å¡to umjetnošću uljepÅ¡avati na dosuÄ‘enom nam svijetu, jer ljudske ga oÄi i ionako ne stignu, u svojoj dosuÄ‘enosti sagledati u cjelosti.Svijet kojega živimo treba umjetnošću mijenjati, mijenjati kako bi bio astralniji, kako bi se ono najljepÅ¡e i najplemenitije u Äovjeku: duh, mogao živjeti u punoći i smislu dostojnog mislećeg bića. Ljudska ukletost je i sadržana u Äovjeku darovanoj slobodi svekolikog djelovanja i stvaranja, u njegovoj dosuÄ‘enosti. Ljudski rod bi, moguće je, bio bolji da takve slobode nema i da mu nije imanentna. No, u tom rodu je oduvijek bilo onih koji su naznaÄenu slobodu osvješćeno uzimali kao dar, veći od svih darova, uzimali kao plemenitu zadaću, u kojoj valja djelotvorno djelima zahvaljivati kroz dosuÄ‘eno životno trajanje, na stvaranju i oblikovanju duhovne stvarnosti, vizualnim jezikom, u misiji mijenjanja svijeta prema mjerama i sadržajima tirkiznih nedogleda.
U svjetlu naznaÄenog, namjera ovog razmatranja je pronicanje u moguće, nerasvijetljene i preskoÄene, ikonoloÅ¡ke supstrate sjajne ikonografije neponovljive umjetnosti medijevalnih mramorova, tako upeÄatljive za Bosnu i Hercegovinu i nihovo dovoÄ‘enje u suodnos s ovovremenim usudnim trajanjem. Mramorovi ( stećci) su popisani, prebrojani i tumaÄeni onako kako se moglo i stiglo i kao Å¡to su prilike nalagale, ali rijetko se ulazilo u ikonoloÅ¡ke slojeve ovog, po svemu iznimnog stvaralaÅ¡tva.
 II
Ovi dragulji romaniÄke plastike razložno su, sagledavani uglavnom ikonografskim obilježjima, ugraÄ‘ivani u kršćansku provenijenciju. No, nisu li mramorovi emanirali, u prvom (ciljanom) redu, temeljne ljudske vrijednosti, spoznaje, kojima je i prva, a i prava namjera mijenjanje svijeta? Nije li svijet barem u ovo vrijeme i u mjestu njihovog intenzivnog stvaranja, uistinu bio i mijenjan, i to u tolikoj mjeri, da je svojim mijenjanjem postojao pragmatiÄnim životnim izazovom za okruženje koje je pritiscima i silom nastojalo " istražiti" to mijenjanje svijeta? Kada se naznaÄenim upitima i promatranjem upre pogled prema plemenitom mramorju onda temeljno ikonografsko obilježje prestaje biti lik viteza, ratnika, lovca, onda to postaje koÅ¡uta, gonjena ili samo slućena, onda to postaje loza ili vitica, onda to postaje oblik hiže samog mramorja.
Mramorove su podizali i ostavljali bolje stojeći, imućni kristjani medijevalne zemlje, Bosne i Hercegovine, i rubnih podruÄja oko nje. I njihovo je polaziÅ¡te EvanÄ‘elje, kao i moćnih crkava u njihovu okruženju. Samo, oni su se držali EvanÄ‘elja u samoj biti, arhetipu, živeći ga i potvrÄ‘ujući življenjem. Ljudi su sestre i braća, kako je govorio i Onaj koji je raÅ¡irio svoje raspete i prikovane ruke od sunÄanog izlaska do zalaska. Ljudi su, uistinu, u svojoj biti, djeca tirkiznih nedogleda i jednaki. Jednaki kao Å¡to su jednake i koÅ¡ute gonjene, s krupnim oÄima napunjenim strahom nad trajanjem u istrajavanju, u svijetu grijeha, nevjere i izdaje i svakog zla.
Kristijanski dijak-klesar poistovjećuje se, a poistvjećuju se i oni kojima vizualizira poruku na mramorovima, s tom koÅ¡utom, gonjenom, osamljenom, malenom. Malenom, ali slobodnom! Nju gone, žele trgati, peći i jesti. NezaÅ¡tićena je i osamljena, jer je slobodna. Ona ne poznaje meÄ‘a i ograda, sve je njeno dokle joj pogled seže i noga dopre, a opet niÅ¡ta nema i svugdje je gone lovci hudi, jer, svijet je premrežen ljusdskim mjerama, ogradama, meÄ‘ama i odlukama. Njoj valja kroz tu mrežu ako hoće osjetiti svoje trajanje, ako hoće puniti svoje krupne, lijepe oÄi, sunÄanim izlascima i zalascima, rosnim kapima s travki koje sitno i rijetko grize zbog Äestih gonjenja, ako hoće ustajati kad hoće i lijegati gdje može. A, iz te mreže uklete i ljute, sluti vrÅ¡ke ubojitih, oÅ¡trih, smrtnih strijela s napetih lukova, jer ju je lako pogoditi razotkrivenu na sedefastoj i pustoj mjeseÄini, zastalu, uzdrhtalu, u potrebi sklanjanja pred brojnim ponuÄ‘enim joj izlazima koji vode joÅ¡ viÅ¡e i joÅ¡ dublje i joÅ¡ luÄ‘e u spomenute mreže ljudske. A, ona bi željela i morala biti slobodna! To je njezin jedini izlaz, kojeg valja platiti cijenom krvave grude, na mjestu gdje joj koljena klecnuÅ¡e od uboda usudne strijele, iz koje će isklijati i razlistati se loza, vita i plemenita. Nije, dakle, za koÅ¡utu smrt kraj, niti njega ima!
III
Iz smrti će niknuti nova loza, loza trajanja u vjeÄnom istrajavanju. Oni, koji poput koÅ¡ute gonjene, to shvate, shvatit' će koliko su maleni, maleni i slobodni. Blago takvim, jer njihovo je kraljevstvo tirkiznih nedogleda, oni su, uistinu, bogati!
Tako je koÅ¡uta gonjena na sedefastom mramorju kristijanskom, u zemlji bosanskoj i zemlji hercegovaÄkoj, uistinu, promijenila svijet, u vrijeme, i na mjestima kojima je hodila. Ta promjena je zasjala svjetlom preko navikle ljudske mjere, postala je opasnim, smrtnim izazovom onima kojima to svjetlo obasja isuviÅ¡e pred oÄima, ukaza na mogućnost dragocjene, heretiÄke slobode trajanja. KoÅ¡uta je, na kraju, kako je isklesano, ustrijeljena od zapjenjenih lovaca na konjima, a i bez jih, loza je iz krvave grude iznikla, izvila se i razlistala, i od svega je, do dan danas, ostala kamena hiža, sunÄanim zrakama obgrljena i nebrojenim kiÅ¡ama, kroz stoljeća, iskupana, hiža koja je izdržala i istrpjela sve "istrage" ugarske, "pohode" dalekog i stranog Orijenta, "podrÅ¡ke" preko sinjega Jadrana, hiža istinskog i jedinog stvarnog postojanja: postojanja i trajanja u duhu besmrtnom. Kristijani bosanski i kristijani hercegovaÄki su se u vremenu svom i dosuÄ‘enom naÅ¡li na usudnom, nezaÅ¡tićenom, brisanom prostoru, na zemlji svojoj, obrubljenoj umreženim, neutaženim, ljigavim, interesima onodobne globalne svijesti, koja nikakvu, a pogotovu svjetonazornu, razliÄitost nije podnosila. DapaÄe, smatrala ju je smrtnom opasnošću koju valja u korjenu zatrti. No, krisitjani izazovu vremena i trajanja odgovoriÅ¡e mudro i postojano: odgovoriÅ¡e umjetnošću kakve ne bijaÅ¡e ni prije, a niti poslije njih. OdgovoriÅ¡e neviÄ‘enom vizualizacijom svog svijeta, u vremenu svom i na zemlji svojoj koja se, i stoljećima poslije njih, s divljenjem i poÅ¡tovanjem spominje. OstadoÅ¡e, tako, samosvojni i neponovljivi, u svom kamenom sedefu i kada im dosuÄ‘eno vrijeme proÄ‘e, ubilježeni u supstrate globalne ljudske svijesti kao stvarateljska snaga kojoj se nisu mogle odreÄ‘ivati granice ljudskim mjerilima, htijenjima, niti ikakvom silom, kao snaga koja je izvirala iz imperativa neobjaÅ¡njivog i neobujmljivog sveopćeg stvaranja, kojemu se podÄinjava i onaj kipar na Notre Damu.
Razmatranje, slijedom izneÅ¡enog, iznjedruje, pred sedefastim mramorovima,otrežnjujućiupit:nisulimedijevalnidijacisvojomvizuelizacijom svoga onodobnog svijeta, samosvojno i mudro ostavili miljokaz životnim izazovima vremena danaÅ¡njeg, kojega baÅ¡tinimo i kojemu svjedoÄimo?
IV
Kako se dogodilo da su ovodobni baÅ¡tinici zemlje Bosne i Hercegovine dopustili gotovo bespogovorno prihvaćanje zahtjeva i oÄekivanja globalne svijesti, uz istodobno zatomljivanje temeljnih postulata Svestvoriteljske snage i ljepote? Nije li se to u njima nebo naoblaÄilo i zakrilo bisernu Äistoću u puninu tirkiznih neobuhvata? NaoblaÄilo se, uistinu! Jer, prestalo se već poodavno stvarati po dosuÄ‘enoj slobodi, o kojoj je bilo rijeÄi, a i ono Å¡to se moralo Äiniti pod imperativom životnih potreba, Äinjeno je u sljedbi i oponaÅ¡anju drugih, svekolikog bijelog svijeta. NapuÅ¡teni su, a onda i slijedom žilavog istrajavanja i zaboravljeni sami korijeni mudrog i prosvijetljenog postupanja dijaka romaniÄkih koji su znali da oko zemlje njihove, plemenite i dobre, obitavaju oni koji im nisu skloni i koji su razliÄiti, ali su uporno i strpljivo, stvarajući za buduća, ovodobna, stoljeća svoje mramorne hiže duha, hižama i onim Å¡to se vidjeti i iÅ¡Äitati na njima moglo, uvjerljivo potvrÄ‘ivali arhetipno naÄelo svog evanÄ‘eoskog svjetonazora: da trajati treba poÅ¡teno, da nikog dirati ne treba i da svakome dati treba ono Å¡to mu i pripada. UnatoÄ svemu, danak globalne svijesti već ubire svoje plodove u ovoj skromnoj, lijepoj i nekada i prkosnoj zemlji.
Prkos je već odavno zatomljen, u knjige i pod napuÅ¡tene i zarasle mramorove ostavljen. Oni koji ukazuju na ove pogubne životne propuste, bilježe se u ovovremene svijesti Äudacima i zastranjivaÄima, a svekolike zavodljive i zaslaÄ‘ene vizuelizacije ovovremenosti, u zemlji Äudnoj, ali naÅ¡oj, obavljaju se po prihvaćenim, iscjeÄ‘enim, trgovaÄkim i farizejskim naÄelima, a ne iznjedrnim, uistinu stvorenim, autohtonim, svojim. Nedavne straviÄne ratne patnje i svekolike kuÅ¡nje samo su pospjeÅ¡ile i ubrzale istu. Stoga, ova napaćena zemlja, ovovremenom vizualizacijom, koju joj, na kob, uÄiniÅ¡e sama njezina djela, po svemu upućuje na doživljavanje pravog vaÅ¡ara, duhovne gužve i besciljnosti, u kojima jedino blistaju plodovi zastraÅ¡ujućih probisvjetnih i kiÄastih filozofija i Å¡iljci usudnih "svekolikih lovaca na koÅ¡ute".
Nije li se ispunilo vrijeme za ponovno, preporodno isklijavanje i razlistavanje loze, koja će stvarateljski duh potomaka medijevalnih dijaka prosvjetljujući ustremiti prema nadolazećim trajanjima, u svim razliÄitostima, koje će sve obagatiti i koje jesu jedino i istinsko bogatstvo po Onome koji je zapoÄeo svako i sva stvaranja. Jer, kob ovovremene opažajne zbiljnosti, ove dobre, nesretne zemlje, jeste nastojanje poistovjećivanja svake vrste. Sve se na pitomim obalama rijeka, na blagim pobrÄ‘ima planina bosanskih i hercegovaÄkih hoće napraviti i podesiti kao i na obalama i pobrÄ‘ima Temze, Sene, ukletog Atlantika, ili pak Tigrisa, Nila, Bosfora, suvremenog Perzopolija. Tako se dolazi do kulture podaniÅ¡tva i mutavosti. U takvom trajanju nema vertikale. Vrijeme je za sagledavanje vlastitog i neponovljivog odraza u životnim zrcalima, takvih kakvi jesu i kakvi su jedino mogući, odraza u kojima će umjetnici ove zemlje sagledavati mogućnost stvarateljskih domaÅ¡aja koje izazivaju životni izazovi, baÅ¡ u ovoj zemlji, koje izazivaju krici koÅ¡uta ranjenih upravo u ovoj zemlji, jer drukÄiji su izazovi životni i krici ranjenih stvorenja ovdje. Jedino kroz to: drukÄije, moguće je doprijeti do spoznaje PrapoÄetka i naÄela vjeÄnosti, do veliÄine i ljepote u svekolikoj razliÄitosti trajanja. Takvo znanje oslobaÄ‘a! A, Å¡to je, na kraju, veće od slobode, koju je jednom na ovim prostorima, na mramorovima, osvojila koÅ¡uta? Jer, ona, uistinu, jeste u Kraljevstvu tirkiznom zauvijek, a živjeÅ¡e samo u vremenu odsuÄ‘enom i nikakve strijelice lovaca znojnih njezinu duÅ¡u ne izgiboÅ¡e. Putom reÄenim bi valjalo hoditi, radi ponovnog dosezanja ljepote stvorenog oslobaÄ‘anja, kakvu je dosegla okamenjena sedefasta koÅ¡uta.
U tome nemjerljivu odgovornost imaju ovovremeni dijaci. Jer, dijaci svako vrijeme oblikuju, i tim oblikovanjem bilježe trenutke u nezaustavljivom trajanju i neobujmljivoj snazi. A oblikovanje vremena jest varljivo i korisno zaustavljanje vremena u dosuÄ‘enoj i prosvijetljenoj slobodi, darovanoj Äovjeku, dijaku, od neobujmljive snage. Varljivo je, jer, vrijeme se, unatoÄ svemu, zaustaviti ne da, a korisno je, jer jedino oblikovanjem svoga vremena, u zemlji svojoj, plemenitoj, uz to i prkosnoj, moguće je, ipak, pronaći i izraziti smisao svome dosuÄ‘enom trajanju.
Tako se nađoše u suodnosu klesar-dijak i košuta-smisao u ovom razmatranju. Vrijeme, ionako, nezaustavljivo traje i tako će ostati zauvijek. Ne uspijemo li oblikovati svoje vrijeme, na svojoj zemlji, dobroj i plemenitoj, nećemo niti naslutiti, a kamo li potaknuti, svoju košutu od sedefa kamenog i: bismo kao i da nismo! A, valjalo bi biti, kao da se, uistinu, i bilo!
|