II
De/auratizacija: poklonici, skretničari, osporavatelji - 'hagiografi i heretici'
08/08
decembar 2008
U Benjaminovoj koncepciji aure i njene propasti jasno je prisutna i ocrtana "prevlast" jezika u estetskom, prije svega zato što je tu, kako ćemo odmah vidjeti, na djelu konvergencija dva bitna odnosa: s jedne strane, odnosa aure i njenog propadanja (demontiranja, rastvaranja, raspada), a s druge strane, odnosa izvornog rajskog jezika prema jeziku Pada, tj. postavljanje tog jezika nasuprot čitavom palom svijetu i njegovoj istoriji. Pojam i proces deauratizacije, time što vrši direktan utjecaj na jezičku stranu estetskog fenomena, nastupa istovremeno i kao kontrapunkt i kao komplement, dakle kao suplement, kao nadomjestak povratka izvornom jezičkom stanju, tj. ponovnog uspostavljanja univerzalnog jezika.
Aleksandar Zistakis, Estetsko kao jezik i tehnologija
Iskustvo umjetnosti se ne smije satjerati u neobaveznost estetske svijesti. Ovaj negativni uvid pozitivno znači: umjetnost je spoznaja, a iskustvo umjetničkog djela omogućuje da sudjelujemo u ovoj spoznaji.